IInne
Praca zdalna w branży IT
15 kwietnia 2017
Możliwość pracy zdalnej w branży IT to opcja, o którą pyta coraz więcej osób podczas rozmów kwalifikacyjnych. Nic dziwnego – oferuje ona wiele atutów, a niedogodności można zazwyczaj zniwelować poprzez zachowanie odpowiedniej samodyscypliny. Praca zdalna to także szansa dla firm, aby zaprosić do zespołu najlepszych specjalistów. Według raportu StackOverflow jednym z priorytetów dla ponad 53% programistów przy rozważaniu decyzji o nowym zatrudnieniu była właśnie możliwość pracy zdalnej. Co należy wiedzieć o pracy zdalnej w branży IT?
W branży IT z pracą zdalną najczęściej nie ma problemów
Oczywiście wszystko opiera się na wzajemnym zaufaniu. Pracodawcom w branży IT, w porównaniu do innych sektorów łatwiej zaakceptować pracę zdalną. A to dlatego, że w tym przypadku mogą operować wartościami granicznymi, które łatwo określić i spełnić – mówi Barbara Kowalewska, CEO pionierskiej platformy rekrutacyjnej IT-Leaders.pl. Rozliczać można się stosując określone wartości, dostarczane we wcześniej ustalonym czasie. Praktykowanym rozwiązaniem jest też wymaganie obecności w biurze przynajmniej przez jeden dzień w tygodniu – po to, żeby pracownik miał kontakt z kolegami i wiedział, co się dzieje w firmie. Na zdalną formę zatrudnienia rzadziej mogą liczyć osoby rozpoczynające swoją karierę, które są dopiero na etapie nauki i poznawania swojej profesji.
Plusy pracy zdalnej
Nie marnujemy czasu na dojazdy do pracy
A to w większych miastach potrafi zająć naprawdę wiele cennych minut. Minut, które moglibyśmy przeznaczyć na pracę. Przykładowo, jeśli w Warszawie dojazd do pracy zajmuje nam 40 minut, powrót drugie tyle, doliczając do tego przygotowanie się i wyjście z domu… Wychodzi około dwóch godzin dziennie. Może i niewiele, ale mnożąc to przez około 20 roboczych dni w miesiącu robi się 40 godzin. A to już ośmiogodzinny tydzień pracy! Sprawa może wyglądać jeszcze gorzej, jeśli przeliczymy to na nasze zarobki. Z brakiem dojazdów do pracy wiąże się także możliwość zamieszkania daleko od centrum miasta lub na wsi. Podziwianie pięknych widoków za oknem połączone z solidną pensją wpływającą na konto – czego chcieć więcej?
Praca w dużej firmie nie jest dla każdego
Niektórych denerwuje, innych stresuje. Ile charakterów, tyle możliwości. A co w pracy biurowej irytuje najbardziej? Pracownicy wymieniają czynniki, które mogą wiązać się także z pracą zdalną, ale w domowym zaciszu są jakby mniej widoczne. W korporacjach zauważa się głównie brak indywidualnego podejścia do personelu, brak realnego wpływu na projekt, utrudnioną komunikację z przełożonym i długi proces decyzyjny.
Brak biurowych czynników rozpraszających
Mowa tu o obowiązkowych spotkaniach, konferencjach, burzach mózgów, wspólnych posiłkach, pogadankach z kolegiami, spotkaniach w przestrzeni kreatywnej… Wymieniać można długo, a wszystko to wpływa na luki w harmonogramie pracy i może rozkojarzyć pracownika skupionego na wykonywaniu zadania.
Lepszy sprzęt, bo własny
Programiści najczęściej wolą korzystać ze swoich komputerów, ponieważ są one bardziej spersonalizowane niż te w pracy. Używają także aplikacji i programów, które najbardziej im odpowiadają.
Możliwość załatwienia spraw prywatnych
Skoro i tak wiemy, jaką pracę mamy do wykonania, to możemy ją rozplanować w ten sposób, żeby wywiązać się na czas. A przy okazji nic nie stoi na przeszkodzie, żeby załatwić kilka spraw w godzinach, w których mówiąc wprost – pracują inni. Urzędy, lekarze, biura – zdecydowanie łatwiej się do nich dostać od godziny 8 do 16.
Możliwość opieki nad dzieckiem
To rozwiązanie zdecydowanie nie dla wszystkich. Co innego, jeśli dziecko zachorowało i przypilnujemy go przez tydzień, a co innego gdy cały czas przebywa z nami w domu. Jeśli chodzi o najmłodszych, zdecydowanym plusem są elastyczne godziny pracy (odebranie z przedszkola, wizyta u lekarza), ale raczej nie opieka na stałe.
Dowolne miejsce na świecie
Zazwyczaj nie istnieje ograniczenie takie jak konkretne miejsce zamieszkania. Branża IT oferuje możliwość wykonywania zadań z dowolnego miejsca na świecie, bez konieczności bycia uzależnionym od lokalizacji pracodawcy. W przypadku sektora IT uniwersalnym językiem obowiązującym w branży jest angielski, więc bariera komunikacyjna nie stanowi problemu.
Różnorodność firm i projektów
Praca zdalna to znacznie większe możliwości dla pracownika pod względem ilości firm, dla jakich może pracować. A to przekłada się także na wielość tworzonych projektów i poznanie międzynarodowych zespołów specjalistów. Praca zdalna wpływa też na konkurencyjność wynagrodzeń na rynku IT. Pracodawcy również mają z takiej formy zatrudnienia wiele plusów. Pula kandydatów o konkretnych kwalifikacjach jest dużo większa i mają już oni zapewnione miejsce do pracy.
Minusy pracy zdalnej
Są to zazwyczaj kwestie, w których osoba źle zarządzająca czasem i niemająca silnej woli może sobie nie poradzić. W domu zawsze jest coś do zrobienia, czyli w tym przypadku rygor czasowy jest naprawdę ważny.
Domowe czynniki rozpraszające
Dzieci, prace domowe, załatwianie spraw prywatnych – powodów, żeby nie pracować znajdzie się całkiem sporo. Rozwiązaniem, które może pomóc jest np. zorganizowanie sobie w jednym z pokoi domowego biura. Coraz popularniejsze są również tzw. przestrzenie coworkingowe. Dają one możliwość indywidualnej lub wspólnej pracy w wynajętym pomieszczeniu, a wykorzystywane są głównie przez freelancerów.
Brak kontaktu z kolegami z pracy i kulturą organizacji
Z tą kwestią wiąże się kilka głównych czynników. Jednym z nich jest mniejsza możliwość wymiany poglądów na temat aktualnie wykonywanych projektów, czy nowinek z branży. Inni tęsknią też za wspólnymi posiłkami i spotkaniami w pokojach relaksu. Brak zespołowej atmosfery może skutkować zmniejszoną motywacją. Przebywanie w domu ułatwia także zapomnienie o ważnych kwestiach związanych ze specyfiką funkcjonowania firmy i jej wartościami.
Awaria sprzętu
Oczywiście może się zdarzyć również w biurze. W przypadku pracy zdalnej mamy jednak ograniczoną możliwość urządzeń do wykorzystania. A to oznacza, że sprzęt zamienny jest trudniej dostępny.
Bezpieczeństwo danych
Praca w trybie zdalnym może nie być dobrym rozwiązaniem w przypadku stanowisk, w których ma się do czynienia z ryzykiem zagrożenia bezpieczeństwa danych. Chodzi głównie o pracę przy kluczowych informacjach finansowych lub innych danych tzw. wrażliwych.
Mniejszy wpływ na projekt i decyzyjność
Będąc w firmie bardziej możliwe jest to, że moglibyśmy zabrać głos na bieżąco w sprawie aktualnie wykonywanych działań. Prawdopodobnie mniej czasu zajęłoby nam również oczekiwanie na odpowiedź od przełożonego, czy kolegów, jeśli mijalibyśmy ich co jakiś czas na korytarzu. A tak pozostaje być cierpliwym.
Opuszczenie szkolenia
Oczywiście, jeśli pracodawcy zależy na poszerzaniu wiedzy pracownika, to powinien zadbać o jego obecność na ważnych, branżowych szkoleniach. Może się jednak zdarzyć, że ze względu na pracę zdalną, pracownika ominie istotny kurs.
Jak najlepiej zorganizować pracę zdalną? Zadania dla lidera zespołu
Czyli kilka sposobów, które na pewno przydadzą się przełożonym i Project Managerom. Dobrym pomysłem jest przede wszystkim synchronizacja godzin pracy. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć sytuacji, w której nieobecność jednej osoby wpływa na opóźnienie projektu. Jeśli nie jest to możliwe, chociażby ze względu na różną strefę czasową, to niech w zbliżonych godzinach pracuje jak najwięcej osób. Kierownicy zarządzający projektem powinni też ustalić minimum jedno (większa ilość może rozpraszać i zaburzać rytm pracy) rozmowę czy wideokonferencję wszystkich członków zespołu w ciągu dnia. Wówczas można zadawać pytania i poruszać najbardziej nurtujące kwestie dotyczące projektów. Osoby, które wspólnie pracują powinny też wymieniać się wszelkimi materiałami projektowymi. A zadaniem kierownika jest stworzenie miejsca, w którym wszelkie informacje będą bezpieczne.
Jak najlepiej zorganizować pracę zdalną? Zadania dla pracownika
Dla osób pracujących zdalnie koniecznością jest dobra organizacja czasu pracy. Bez tego ani rusz. Jak sobie pomóc? Należy zaplanować harmonogram dnia, a najlepiej całego tygodnia. Pozwoli to na rozłożenie zadań w czasie tak, aby wyrobić się z deadline’m i uniknąć sytuacji, w których jednego dnia mamy zaplanowane 2 godziny, a drugiego praca zajmuje większość czasu. Powinien istnieć także podział na zadania związane z pracą i z domem – zdrowa równowaga musi zostać zachowana. Pomóc może właśnie zaaranżowanie jednego z pokoi na biuro. Niektórzy posiadają też osobny sprzęt do pracy i osobny przeznaczony do użytku osobistego. Ten drugi nie powinien rozpraszać uwagi w trakcie pracy – najlepiej, jeśli znajduje się w innym pokoju. Nie należy także instalować aplikacji służbowych na prywatnym komputerze. I odwrotnie – programy rozrywkowe nie powinny zajmować miejsca na sprzęcie „biurowym”. Niezwykle ważnym aspektem jest także omówienie zasad pracy zdalnej z pracodawcą jeszcze przed wykonywaniem obowiązków.
Do głównych elementów należą: dni w jakich wykonujemy pracę zdalnie, dodatkowe płatności np. zwrot kosztów za prąd, Internet, inne media itp., elastyczne godziny pracy, obowiązkowe spotkania w biurze lub wideokonferencje, harmonogram dostarczania efektów pracy.
Freelancer i kontakt z klientem
Osoby, które pracują na własny rachunek także powinny pamiętać o kilku zasadach, jeśli chcą utrzymać klientów przy sobie. Przede wszystkim należy już na samym początku powiadomić zleceniodawcę, że pracujemy zdalnie. Dobrze widziane jest także przekazywanie na bieżąco postępu prac we wcześniej umówionej formie. Klient czuje się wtedy uczestnikiem projektu i ma świadomość, że działania postępują zgodnie z harmonogramem. Freelancer powinien także dbać o właściwe relacje: oddzwaniać na czas, odpisywać na maile i informować, jeśli wyniknęły jakiekolwiek komplikacje. W przypadku firmy jednoosobowej nie ma kto zastąpić pracownika, więc klient powinien wiedzieć jak najszybciej, że deadline jest zagrożony.
0Komentarze